Zoals velen van Mc Randstad weten hou ik van allerlei avonturen veelal met de motor, maar ook van andere avonturen als raften, duiken, trekking, mountainbiken, expedities, wereldreizen.
Ik heb een lange Bucketlist die ik ooit eens in mijn leven wil doen en waarvan ik al heel veel heb afgetikt. De Dakar Rally en het Dakar Gevoel stond al tientallen jaren op die Bucketlist. Maar ja, de echte kan ik niet betalen en daar heb ik ook echt de skills niet voor. Ik ben rond mijn 50e pas met Piet begonnen met offroaden en kan best een beetje meekomen, maar dat is het dan ook wel.
Via Dutchdakar van Arjan Brouwer, zijn Piet en ik meerdere keren op Amateur Rally's meegeweest in Spanje en Griekenland. Dus iets ervaring hebben wel wel. Dakar/Senegal stond al jaren op de planning van DutchDakar maar Ebola en Corona gooiden telkens roet in het eten. Januari 2023 ging het dan eindelijk door. Mijn Husaberg 570F, dat is eigenlijk een KTM, maar dan een tikje anders, helemaal Rally klaar gemaakt en met nog 25 andere enduro’s een maand eerder in de container naar Dakar verscheept.
De Rally was in een woord geweldig en heeft aan al mijn verwachtingen voldaan. Senegal is eindeloos groot met duizenden kilometers aan offroad pistes. Onze Rally was gebaseerd op allemaal pistes uit de eerste decennia van de echte Dakar Rally. Hier hadden alle Dakar beroemdheden ook ooit gereden, gestreden en soms het loodje gelegd. Het was zwaar, we hebben dagen van 10, 12 en 13 uur op de motor gezeten. Het Sahel landschap was ruig, leeg, droog, soms bossages, soms verspreide bomen, soms helemaal open, zoutvlaktes, primitieve dorpjes. In de dorpjes vrolijk lachend en joelende Afrikanen die ons vaak als helden ontvingen. Het rijden zelf, de snelheden lagen best hoog omdat we grote afstanden moesten overbrengen. Op hardere zandpistes reden we soms tegen de 100km/u. Dat is hard over losse ondergrond, en je moet ontzettend geconcentreerd rijden en opletten voor kuilen, gaten, slingers, overstekend vee. Het grootste gevaar is echter stof, je rijdt vaak in een mist van eens soort beige poedersuiker genaamd fech-fech. Het is heel fijn, heel licht zand en blijft daardoor lang in de lucht hangen. Je moet flink afstand van elkaar houden, soms honderden meters, maar je wilt elkaar ook niet kwijt raken. Dat is vooral wat het rijden zwaar maakt. Maar het is zooooo mooi om door dat eindeloze landschap te scheuren en te genieten van het echte Dakar-gevoel met aan het einde de finish bij het Lac Rose het beroemde eindpunt van de echte Dakar Rally. Super!
Mijn Rally zit erop, deze kan afgevinkt worden van mijn Bucketlist, ik heb genoten, het was wat ik wilde.
Hier enkele beelden die voor zich spreken en nog veel meer een beeld geven van hoe was…….
hierbij ook het youtubekanaal van één van mijn Dakar maatjes.
En ook mijn Facebookpagina.