Schottenring Classic Grand Prix 2009

 

Op zoek naar races met klassieke motoren kwam ik op de Duitse website van deze race. Daar zou op 15 en 16 augustus voor de 21e keer de classic Grand Prix plaatsvinden op een straten circuit. Leek me leuk om naar toe te gaan; de Bikers Classic in Francorchamps had ik dit jaar gemist door vakantie in Frankrijk.
Volgens de weerberichten zou het goed weer zijn, dus vrijdagmorgen op de XS850 op weg naar het oude stadje Schotten. Afstand ca. 480km, gekozen om grotendeels over de Autobahn te rijden Dus stond ik om 15.30 uur al bij de Jeugdherberg waar ik een slaapplaats had gereserveerd. Ik wilde niet meer in een tentje naast het circuit slapen (leeftijd...)
Deze jeugdherberg ligt ongeveer 8 km van het circuit en op loopafstand (ook een motorrijder loopt wel eens) van het natuurgebied Hoherodskopf. Ik deelde de 4-pers. kamer samen met een Duitser uit Kleve, die gelukkig ook behoorlijk Nederlands sprak, want mijn Duits is niet zo goed.

Zaterdagmorgen na een vroeg ontbijt naar Schotten en geparkeerd op een speciale gratis motor parkeerplaats, zowat op het circuit. Kaartje gekocht, €20,- voor beide dagen (een koopje vergeleken met de TT-Assen). De vrije trainingen startten al om 07:50 uur en na de middagpauze waren de verplichte trainingen tot 18.28 uur, de hele dag dus van alles te zien en te horen. Neem als je gaat oordopjes mee of koop die daar voor €0,50, die oude motoren maken wel wat meer herrie dan een moderne Yamaha (met standaard uitlaat)

De klassen voor motoren zijn als volgt:
Antiek - meestal zonder versnellingen met riemaandrijving tot 1925
Klasse A - Vintage 1927 - 1930
Klasse B - Vintage 1920 - 1930 alle cc's
Klasse C - 1931 - 1949 tot 350cc
Klasse E - 1331 - 1949 boven 350cc
Klasse F - 1950 - 1967 tot 175cc
Klasse H - 1950 - 1967 tot 250cc
Klasse J - 1950 - 1967 tot 350cc
Klasse K - 1950 - 1967 van 350 - 500cc
Klasse L - 50cc

Dan volgen de zijspannen:
Klasse M - tot 1949 en boven 18"
Klasse N - 1950 - 1967 kleiner als 18"
Klasse P - 1950 - 1967 kneeler

Er rijden ook een klein aantal Formule 3 racewagens, op basis van een motorfietsmotor.
Dan zijn er nog aparte klassen voor zijspannen van 1932 - 1969 en van 1970 - 2006 en de Yamaha Classic van 250 en 350cc en van 500 en 750cc. In deze klassen reden verschillende Nederlanders, waaronder Jos Schurgers, Mario van Rooijen, Marcel Ankone en Johan ten Napel (beide laatste op Suzuki).

De sfeer langs de baan was gezellig, overal tenten waar je bier (maar ook frisdrank) en natuurlijk broodjes braadworst kunt krijgen. Op verschillende punten langs de baan staan tribunes en je kan vrij naar bijna elk punt naast en binnen de baan lopen. Je kunt het rennerskwartier zo inlopen om alle motoren op je gemak te bekijken en een praatje te maken met de rijders.
Ook de camping er pal naast is een bezoekje waard, je ziet daar echt van alles op motorengebied.

's Avonds ergens in het oude stadje op een van de vele terrasjes wat gegeten, daarna de motor opgezocht en teruggereden naar de jeugdherberg. Omdat daar geen bier te krijgen is, ben ik naar een uitzichtpunt in de buurt gelopen. Na een kleine 15 minuten kom je dan op de Hoherodskopf, waar je een schitterend uitzicht hebt over de omgeving. Daar is een Berggasthof met een groot terras, lekker eten en Duitse bieren. Ook is er een Kiosk, daar kun je een paar eenvoudige hapjes krijgen en ook Hefe Weizenbier, toch wel erg lekker als je het op de goede manier (staat op de fles aangegeven) inschenkt. Op deze plek is het een komen en gaan van motorrijders uit de omgeving, die na een hapje en een biertje weer op de motor klimmen. Rondom, een paar mooie wegen met veel bochten en hoogteverschil.

Zondag was ik met mijn kamergenoot al om 08:30 uur op het circuit, maar ja, de wedstrijden op zondag en de trainingen van zaterdag lijken erg veel op elkaar. Om een uur of drie hadden we alles wel een keer zien rijden en zijn we naar de binnenstad gelopen. In het Heimatsmuseum was er een expositie over de geschiedenis van het circuit, dat voor de oorlog veel groter was en verder buiten het stadje lag.

 

Andere plaatsen met races met klassieke motoren:

Goodwood Festival of Speed: Waar je ook (oude) race auto's kan zien. 2,3, en 4 juli 2010.
http://www.goodwood.co.uk/motorsport/motorsport.aspx
 
Spa Francorchamps: Bikers Classics op 1,2 en 3 juli 2011. 
http://dut.bikersclassics.be/
 
Schottenring Classic Grand-Prix: 14 en 15 augustus 2010.
http://www.schottenring.de
 
Dijon, Circuit Prenois, Coupe Moto Legende: 29 en 30 mei 2010
http://www.coupes-moto-legende.fr/
 

    Jan Witte